Co składa się na kampanie media relations?
Co składa się na kampanię media relations? W cyklu artykułów dotyczącym media relations opowiadamy o tym jak kampanie media relations mogą pomóc komunikacji biznesowej, dotarciu do klientów i wpisaniu się w ich świadomości poprzez dostarczenie im inspiracji czy też eksperckiej wiedzy. Jaka więc jest odpowiedź na tytułowe pytanie?
Po pierwsze: precyzyjny plan
Pierwszym etapem działań media RELATIONS jest określenie jakie cele ma realizować kampania. To właśnie do nich dostosowana powinna być formuła w jakiej realizowane będą działania media relations.
Szczególnie istotne jest określenie jakie tematy są dla firmy, czy też marki najważniejsze, co (jakie cechy, produkty, informacje) ma być szczególnie uwypuklane w mediach i przede wszystkim do jakich grup klientów ma trafić przekaz. Ważne są ich zainteresowania, zawód, grupa wiekowa, miejsce zamieszkania. Te parametry pozwalają odpowiednie targetowanie przekazu i dobór właściwych mediów, z którymi będziemy budować relacje.
Po drugie: dobór narzędzi
Podstawowymi narzędziami, które służą budowaniu relacji z dziennikarzami są klucz medialny oraz press pack. KLUCZ MEDIALNY to stale aktualizowana baza mediów i dziennikarzy, dobranych odpowiednio do profilu prowadzonych działań. Media dobierane są tak, by ich odbiorcy pokrywali się z grupą docelową komunikacji firmy. PRESS PACK jest natomiast zestawem treści autoryzowanych przez firmę, stanowiących podstawowy materiał dostępny dla dziennikarzy. Zawiera on opis firmy i jej działalności czy też produktów inicjatyw, logo, zdjęcia produktów czy ekspertów firmy oraz kilka tekstów prasowych o różnym wydźwięku.
Prowadzenie, szczególnie długofalowych, działań medialnych wymaga określenia kontekstów medialnych. Zwykła informacja o wprowadzeniu np. nowego rodzaju produktu, o ile nie jest to produkt niezwykle wyczekiwany przez odbiorców, już nie wystarczy by skutecznie przyciągnąć uwagę mediów. Podobnie jest z tekstami o „marketingowym wydźwięku”. Materiał medialny musi być osadzony wokół obiektywnie interesującego tematu lub mieć merytoryczną wartość dodaną. Dla przykładu: informacja o produkcie musi osadzać go w kontekście nowych trendów lub być zawarta w formie wypowiedzi eksperta, którego media będą mogły zacytować.
Po trzecie: rodzaje materiałów prasowych
By skutecznie przygotowywać interesujące dla mediów warto je podzielić na trzy rodzaje tematów materiałów prasowych: poradnikowe, eksperckie i produktowe.
Osobną kategorią ważną szczególnie z punktu widzenia budowania relacji z telewizją i radiem są newsy – czyli informacje o wydarzeniach bieżących, ważnych lub ciekawych dla szerokiej społeczności nie tylko z marketingowego punktu widzenia.
Różnorodność form i tematów jakie mogą zainteresować dziennikarzy sprawiają, że prasa oraz portale internetowe dają biznesowi wiele możliwości komunikowania się z mediami.
Trzeba zaznaczyć, że to jakie informacje i tematy są poruszane w radio lub TV zdecydowanie różni się od prasy czy portali internetowych. Informacja ma inny cykl życia. Dynamikę przekazu w radio i telewizji nadają newsy. Nie oznacza to, że przekaz o firmie osadzony w odpowiednim kontekście nie może dostać się do tych mediów. Firma czy marka może być obecna w radio czy TV poprzez: kształtowanie wizerunku pracowników firmy na ekspertów, specjalistów, którzy mogą brać udział w audycjach, promowanie wydarzeń i inicjatyw promowanych przez firmę, przez nią organizowanych lub też, w których bierze udział. Ważna jest tu jednak ich unikalność.